Yleislääketiede

Yleislääkäri on usein potilaan ensimmäinen kontakti terveydenhuoltoon. Yleislääkäri hoitaa kaikenikäisiä potilaita vauvasta vaariin ja terveysongelmasta riippumatta. Yleislääkäri koordinoi potilaan hoitoprosessin eri ammattihenkilöiden kesken ja suunnittelee hoidon jatkuvuutta potilaskeskeisesti.

Yleislääkärin osaamista on myös kansansairauksien ennaltaehkäisy. Yleislääkärin työssä yhdistyvät monipuolinen kliininen osaaminen, potilas- ja väestökeskeinen työote sekä sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön hyvä tuntemus.

Yleislääkärin vastaanotolla tehdään pientoimenpiteitä, kuten luomenpoistoja, koepalan ottoja ja tikkauksia. Yleislääkärin vastaanotolla laaditaan myös erilaisia terveyteen liittyviä lausuntoja, kuten terveystodistuksia tai ajoterveyslausuntoja.